Du har kanskje satt deg et nyttårsforsett i år? Kanskje skal du løpe en maraton eller halvmaraton? Kanskje skal du sykle Birken? Kanskje skal du løpe et ultraløp? Eller kanskje du rett og slett bare ønsker å komme deg i litt bedre form? Uansett hva det er så kan du gjøre det!

For det første: sett deg et mål som er overkommelig og som har med fysisk aktivitet å gjøre! Det trenger ikke å være det helt store, men ha utgangspunkt i at man bør være aktiv en halvtime gjennomsnittlig hver dag for å oppfylle det såkalte helsekravet/aktivitetskravet som er nødvendig for å ha en god fysisk helse. Finn et mål som passer til deg.

Når det gjelder mål så må du nesten se på hva slags type du er. Er du en som trener mye i perioder men som mister piffen etter en stund? Kanskje kan målet da være å få til å trene mer jevnt og kanskje 2-3 ganger i uken?

Er du en som ikke trener noe i det hele tatt, ja, da kan målet rett og slett være å bli mer aktiv og kanskje få en lett trening en gang i uken og komme deg ut på en spasertur en gang om dagen.

Som du skjønner så handler det om å sette seg realistiske mål slik at de ikke blir uoverkommelig med én gang. Hvis du lykkes så kan du heller oppjustere dem underveis i løpet av året, og hvis du nærmer deg målet du har satt, for eksempel å delta i et løp, så kan du begynne å undersøke litt nærmere etter hvert hva som er lurt å gjøre. Hvordan gjør man det i forkant av en konkurranse? Hva kreves av mat og drikke? Slike ting er viktig, men ikke begynn med det. Ta et skritt av gangen og få kroppen i sving først og fremst!

Husk at trening er en livsstil, og hvis du gjør det til en vane så vil du etter hvert gjøre det helt av deg selv!

Og til slutt litt motivasjon i form av en aldri så liten klassiker: